Julemys med systeryster!

Idag har jag och min syster mest myst runt här hemma! Jag har i och för sig städat en del också, så som källare och så, har fixat tvätten och burit in ved också! För jag vill ha en mysig brasa här inne. Älskar doften!

Sedan har jag och syster gjort lite julgodis. Vi började med knäcken för den tar så lååång tid! Men gott blev det i alla fall! Sen gjorde jag chokladtryffel med bacardi rom i ^^ Mums! Den chokladen tycker till och med jag om, mörk choklad med sprit i ;) så ska det vara!



Recept på knäck ( för den som inte redan har det ;P )

2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 dl ljus sirap
1 dl skållad, hackad mandel

Tillagning på spisen:

1. Skålla och hacka mandeln. Placera ut knäckformarna på en plåt eller bricka.
2. Häll grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka utan lock på medelvärme i 15-30 min. För att kolla om knäcken är klar så gör man ett kulprov (se beskrivning här under)
3. Häll i den hackade mandeln. Fyll i smeten i knäckformarna. Använd gärna gräddförpackningen eller en ursköljd mjölkförpackning för att enkelt kunna hälla upp smeten i knäckformarna. Om smeten blir för seg innan du hunnit fylla formarna är det bara att värma upp smeten igen (enklast är att sätta in gräddförpackningen några sekunder i micron). Ställ knäcken att svalna i kylskåp eller på balkong. Förvara svalt i en burk med tätslutande lock. Lägg smörpapper mellan lagren så klibbar knäcken inte ihop.

Gör kulprov så här: Häll kallt vatten i en liten skål eller kopp. Droppa i lite av knäcksmeten. När du kan forma till en kula är smeten klar.

 

Och så chokladen!

receptet!

Ingredienser

ca 40 bitar

1 1/2 dl vispgrädde
100 g smör
300 g mörk choklad, ca 50% kakaohalt
2 msk konjak eller likör
kakao

Gör så här

Koka upp grädde och smör i en kastrull. Rör under tiden så att smöret smälter. Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar. Rör ner chokladen i grädden och låt den smälta. Rör i konjaken. Låt chokladsmeten stelna i kylen ca 1 tim. Forma tryffeln till runda kulor med ett kuljärn eller med en tesked. Låt dem stelna helt i kylen ca 1 tim. Rulla tryffeln i kakao. Förvara i kylen.

Så enkelt är det!

Mycket mer än så har jag inte gjort idag. Det tog visserligen fram tills nu att göra allt detta inkl. tvätten och städandet då.

Eller jo! Jag har ju tänt en brasa också som sagt. Så nu sotter jag framför den och bara myser!! Galet god doft är det!



Tjohej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0